Ja det gick i alla fall inte som vi hade hopades på 25e Maj på Ring
Knutstorp. Förväntningen var jo att Track MINI’en i princip bara ville
ta varv efter varv hela dagen. Så har det jo varit med alla andra
MINI’er vi har haft, men det blev till 10 Varv totalt 🙁


I princip visste vi om att det kanske inte ville gå helt som vi hade
hoppades på, för en veckas tid innan hade vi byta olja på den för att
man vet jo aldrig vad som är på, sen innan. Bilen hade stått et tag hos
förhandlaren det visste vi, för jag hade set den till salu i vinters
också. Men när vi skulle skruva i olja pluggen igen så hade jag jo fått
tag på vilket moment jag skulle använda och då började jag på halva av
det, vi är lite försiktiga med just det. Men även där gick skruvan över,
så det hade tidigare ägare säkert hunnit göra, också vid et par
tillfällen.

Vi visste redan att bilen ingen ifyllt servicebok
hade, för tidigare ägare hade servad själv och var en väldigt noggrann
herre som pysslade mycket om sina bilar och han var ganska känns av
förhandlaren och köpte många bilar. Just den här var importerad av
tidigare ägare själv och det är jo en kombination som kan göra bilen
ganska svår såld och säkert också därför den har stått länge.

Vilket är synd, eller jätte bra för os. Bilen har verkligen varit passad
på och omskött och vi ser jo det som et plus att bilen är importerad,
för då finns jo betydligt bättre historik att kolla upp om man orkar.

Vi åkte rund med bilen hela vecka upp till och det såg inte ut till att
där kom någon olja ut alls, inte häller på vägen ner till Knutstorp. Så
nu skulle vi testa……

Alltså ….. jag hade glömt hur roliga den
första New MINI faktisk är vi har haft ganska många av dom, men märke
den vansinnige precision igen som den har out of the box, var et som et
återsyn med en gammal go vän, ja och så den kompressor ljud, kan komma
tillbaka någon annan gång i en senare uppdate.

Det var efter dom första 10 varv vi stod och pratade i pitten och plötsligt upptäcker Johan och Magnus att något kommer ut och det är inte kondens från AC för den fungerade nämligen inte ….

Det var motor olja från, ja just det, det var från för omtalad skruva 🙁

Fick skruvat tillbaka den med fingrarna och sen var det slut med
körningen, vi han hem utan problem och sen var det jo et epost
meddelande till förhandlaren Holmgrens Bil.

Det jo klart en
olycka som bara avvaktar rett tidpunkt att inträffa förstöra allt, sen
var där jo lita andre grejor som AC som inte fungera de och en lilla
skada på en av styr armarna, som dom hade lovad fixa plus et par stycken
grejor till smått.

Man kan jo argumentera för att en 13 år
gammal bil har fel, också dom här, vi har köpt många bilar där man kan
säga att det blev lite diskussion kring detta och ibland också bråk. Men
då kan vi bara anbefalla Holmgrens Bil i Värnamo, Jönköping och nu också
Skövde. Bilen blev bara bokad in och sen blev dom här grejorna bara
fixad och sen ringde dom när bilen var klar och vi hörde ingenting annat
än en del grejor blev bytet ingen speciellt dyra grejor, men ändå många
timer i vissa va grejorna. Det er service på högt plan och vägen till
super nöjde kunder.

Vist är arbetes timer inte gratis att
leverera för Holmgrens Bil, men det är en lille investering som gör en
enorm skillnad för kunden. Så det betalar sig att gå lite upp i pris och
prata med en återförsätta med lite extra resurser bak om sig. Vi var jo
faktisk ute och kolla på et par stycken som var ganska mycket billigare
en den här, men jag tror det har lönad sig, så stort tack till
Holmgrens Bil Värnamo, Jönköping och Skövde i samarbete.

Men nu
den frisk och jag fick även bromsvätska byta på den också, vi ville ha
320 graders minimum, som dom inte hade tillgång till på Holmgrens Bil.
Dom frågar har ni själv det, ja klar vi har det, vem har inte det som
åker trackday ? släng det i bilen då fixar vi det, betalade dog en
arbetes timme för det, men det väl helt okay….

Nu går vi bara och väntar på det blir 13e Augusti och där vi är på Anderstorp, vill du med då kan du anmäla dig här.

Det är faktisk en riktigt rolig bana för alla bilar, vist den har en
lång raksträcka, men sväng efter det, som du inte hittar någon annan
stans i Skandinavien, på många set en unik bana.